SITUATED LEARNING 1
KNOWING ABOUT CV FORMATS
Páginas 4 - 7
1.
a) Sequência apropriada: (3), (2), (4), (1) e (5). Explique aos alunos que uma cover
letter ou application letter é uma carta que acompanha o currículo, cujo objetivo é
apresentá-lo, fazendo com que a pessoa que seleciona os candidatos sinta-se atraída
para lê-lo. Essa carta deve ser clara, concisa, objetiva e conter apenas uma página,
mostrando ao empregador por que o candidato será útil àquela empresa.
b) Resposta aberta. Pergunte aos alunos que já fizeram um currículo como foi a sua
elaboração e se precisaram da ajuda de alguém. Eles podem trazer os currículos na
aula seguinte para mostrá-los à turma.
c) To get you a job interview; To work as a guide for the interviewer.
Observação: o currículo, apesar de registrar parte da história de vida do candidato,
não tem esse registro como objetivo, mas sim como meio para conseguir a colocação
no mercado de trabalho.
d) Limited personal information; Capabilities; A list of educational experiences and
honors; Work experience; Career objective; Volunteer work experience; Skills and
interests.
2. Chronological and functional.
3.
a) A chronological CV format is good for job seekers with a steady, consistent
employment history.
b) A functional CV format is good if you are entering the workforce, have a
limited job history or are changing careers.
c) A chronological CV emphasizes your work history.
d) A functional CV emphasizes your skills, capabilities and accomplishments.
e) O currículo do tipo functional tem um item extra: Accomplishments and
capabilities logo após o Career objective. Work experience é o segundo item na
sequência do chronological CV, mas aparece como terceiro item no functional CV.
1
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
The item Accomplishments and capabilities appears in the Functional CV. The item
work experience appears as the second in the Chronological CV, but is the third in
the Functional CV.
Resposta aberta. O currículo ideal para os candidatos sem experiência
f)
profissional será o functional. Aqueles que trabalham podem escolher um dos dois
currículos, dependendo de seus objetivos.
4. contains spelling or grammatical errors; is too wordy; is poorly formatted; is too
long.
5. Um CV pode ter de uma a duas páginas.
6. A sequência é (F), (F), (T), (F) e (T).
Páginas 8 - 9
1.
b) like
c) am
d) gives
e) willing
get; have
f)
2.
a) I have sent you my CV.
b) I have a degree in engineering.
c) I have a lot of experience in working with computers.
d) I am writing to apply for the position of tour guide.
e) We are looking for people who speak English.
3. A sequência é (e), (c), (a), (f), (d) e (b).
2
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
4.
3
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
SITUATED LEARNING 2
HOW TO WRITE A CV – PART I
Páginas 11 - 12
1.
(x) How to elaborate a CV.
2.
a) O texto foi retirado da internet, o que podemos perceber por meio de seu layout.
b)
Personal details
Career objective
Education and
qualifications
Work experience
Additional skills
Interests
References
Your full name, address, telephone number, and email.
A short sentence describing the job you are applying for.
School names, dates and duration, type of certificate or degree,
specific courses that are relevant to the job you are applying for.
A list showing the companies where you have worked: company
name, your position and relevant activities and responsibilities,
volunteer work experience.
Languages, computer skills and others.
Hobbies and main interests.
References available on request.
3. A sequência é (b) e (a). Uma resposta esperada é a explicação de que o CV 1 enfoca
as habilidades do candidato e o CV 2 enfoca sua experiência profissional: locais de
trabalho e atividades realizadas aparecem logo no início.
Expansion activity
Página 14
a) Administrative/executive secretary.
b) Executive Secretary to Vice President/Personnel.
c) Fluent English and German, reading and speaking knowledge in French.
4
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
d) Supervised office staff routine, handled business and social correspondence,
organized and maintained client files, purchased office supplies, maintained
company social events calendar; coordinated activities of different areas involved in
a project.
e) Chronological CV (CV2).
Resposta aberta. É preciso que os alunos percebam de que modo as informações
f)
são organizadas em cada CV. O candidato tem diferentes objetivos ao fazer uso de
um functional CV (cujo foco está nas habilidades e no conhecimento de determinadas
tarefas) ou de um chronological CV (cujo foco está no histórico das empresas em que
trabalhou e nas atividades realizadas em cada uma delas).
Páginas 15 - 16
1.
a) last
b) leave
c) made
d) Human
e) was
2.
( x ) Capabilities/Responsibilities
3.
a) look for
b) newspapers
c) employment agencies
d) apply for
e) candidate
f)
résumés
g) cover letter
h) references
i)
qualifications
5
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
j)
interview
4. A sequência é (F), (F), (T), (F) e (T).
6
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
SITUATED LEARNING 3
HOW TO WRITE A CV – PART II
Páginas 17 - 18
1. Retail Sales Assistant.
2.
Job ad 1
Position
Kind of job
Experience required
Retail sales assistant.
Part-time job.
Not necessary, but “Retail
experience is a plus”. (Não é
necessária, mas é um diferencial.) BoutiqueRetail Sales
Job ad 2
Retail sales assistant.
Full-time job.
It is necessary. (É necessária.)
“Openings for experienced
Benefits
Assistants.”
They
offer
competitive
salaries and annual bonus.
They offer training, flexible
schedule,
and discounts on products.
pleasant
atmosphere
3. O currículo é cronológico (chronological), e seu foco está na experiência
profissional.
Expansion activity
Página 19
a) A part-time retail sales position.
b) No, she doesn’t.
c) Marcy will finish high school in 2010.
d) Job ad 1 – Part-time Retail Sales Assistant – because no previous experience is
required. Previous experience is considered “a plus”.
7
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
e) Marcy doesn’t have professional experience in the area, so a functional CV would be
better to highlight her skills and capabilities for the Job ad 1.
Extra activities
Páginas 19 - 21
1. A sequência é (g), (d), (c), (e), (a), (h), (f) e (b).
2. Career Objective: To work as an international photographer.
Work experience: 2002 – present: Inland Geographic Resources magazine –
international photographer. 1998 – 2002: WCKI International – international
photographer.
Education: 1995 – 1998: Photography course at Barry University, Florida.
Skills: Computer: word-processing, electronic spreadsheets, web design,
electronic image treatment.
Languages: fluent in Spanish, French, German, Italian, basic Japanese.
Páginas 22 - 23
1. (d), (a), (c) e (b).
2.
a) Nursery nurse/nurse for nursery school.
b) It is an early years nursery school.
c) The nurses have to support the teacher in meeting the different needs of the
children within a safe and positive environment.
d) There are two positions: one requires 13 hrs. per week, the other 18 hrs. per
week.
e) The candidate has to be 2 years experienced.
f)
Send résumé asap to: nurse@schoolposition.net.com.
3. A sequência é (F), (F), (F), (T) e (T).
4. (x) Chronological CV. She has work experience and the necessary capabilities to
apply for the position.
8
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
SITUATED LEARNING 4
PRODUCTION: WRITING A CV
Páginas 25 - 29
Os alunos trabalharão em grupos de três para produzir um currículo. Haverá grande
variação entre os textos, mas é importante que você ajude os alunos a:
• seguir as etapas propostas no Caderno;
• retomar o material estudado e produzido até este momento (ver os exemplos de CV
apresentados nas Situações de Aprendizagem 2 e 3);
• ter atenção para a organização do gênero, observando as informações que devem
constar no tipo de CV escolhido;
• desenvolver o processo de escrita do rascunho, reescrita com base na correção (dos
colegas e/ou do professor) e edição da versão final.
Página 30
1. Respostas pessoais. O objetivo desta atividade é que o aluno reflita sobre como ele
aprende a língua inglesa.
2. Respostas pessoais. O objetivo desta atividade é que o aluno reflita sobre o que ele
faz para entender uma palavra que não conhece durante uma leitura.
3. Respostas pessoais. O objetivo desta atividade é que o aluno reflita sobre o que pode
fazer para continuar aprendendo a língua inglesa.
Think about it!
Página 31
As respostas podem variar. O objetivo é que o aluno pense sobre sua postura ao falar
a língua inglesa: ele tem medo? Vergonha? Gravar a própria voz é uma sugestão para
9
GABARITO
Caderno do Aluno
Inglês – 3a série – Volume 4
que o aluno possa experimentar se ouvir em outra língua e perceber como está sua
pronúncia. É uma oportunidade de autocrítica e motivação para o estudo.
Página 32
Exemplo
“accomplishments”, que aparece na Situação de Aprendizagem 1.
de
preenchimento
do
Vocabulary
Log
com
base
na
palavra
Situated Learning1
- realizações
- Success
accomplishments
Definition or translation
Association, example or picture
Sentence
from the text
“Highlight your past accomplishments and skills.”